Donostiak erraldoiak desfilatzen ikusi ditu XVII. mende erditik aurrera, denboran zehar jauzi handiak eginez, modu etenean. Orduan, mairu Errege talde bat hirian zehar ibili zen dantzan. Urte guztietan, hainbat konpartsa ibili dira Donostian, eta nabarmentzekoa da XX. mendearen hasierako konpartsa bat, Easo Ederra garaiko ohiturekin bat ez etortzeagatik galdu zena.
Azken porrotaren ondoren, XX. mendean ez zen erraldoirik eta buruhandirik egon Donostiako jai nagusietan. Hiriko hainbat auzotako jaietan baino ezin ziren gozatu. Hori guztia aldatu egin zen Demokraziaren lehen Eusko Jaurlaritzak San Joan Eguna Donostiako egutegian data garrantzitsu gisa berreskuratu nahi izan zuenean. Horretarako, gure hiriarekin bat zetozen erraldoi eta buruhandi batzuk enkargatu zituen. Ekainaren 24a jai ofizial izendatu ez zutenez, Udala saiatu zen zentzua emango zien leku bat bilatzen. Orduan konpartsa Aste Nagusian sartu zen, urte batzuk geroago bere elementu bereizgarri bihurtu zena.
Konpartsaren lehen irteera 1982ko abuztuaren 8an izan zen. Hiriaren erdigunea bere bizilagun berriak ezagutzeko irrikan zegoen egun hartan, baina garai hartako udal arduradunak ez ziren erabat pozik geratu. Jende artean arrakasta izan arren, ez zen ulertu zer helburu lortu nahi zen, jendeak desfilea jarraitzen baitzuen, desfile bat bezala, kalearen alde batean zain. Gaur egun hori guztia historia da; buruhandiak txikienen atzetik korrika doaz, eta helduek erraldoiak begiratzen eta txalotzen dituzte, dantza-erritmoan jendearen artean bidea irekitzen dutenean. Garai batean, konpartsa desagertu egingo zela zirudien, XIX. mendeko bere aurrekoa bezala. Gutxi batzuen ahaleginak, zorionez, horrelakorik ez gertatzea lortu zuen. Ahalegin horri esker, konpartsa donostiarren artean sartu zen.
José Ignacio Urbietak koordinatu zuen irudien eraikuntza; Araba, Bizkaia, Gipuzkoa eta Nafarroako lau bikote adierazgarri aukeratu ziren pertsonaia gisa. Hala ere, erraldoien balio eskultorikorik handiena Vicente Lunari, Guipuzcoanoren sortzaileari, zor diogu eta Rafael Giráldezi, bere zazpi kide banaezinen sortzaileari. Zortzi eskultura horiek elementu ordezkaezinak dira , eta Itzurun Elkartearen laguntzari esker, Donostiako kaleen artean betiko iraungo dute.
Buruhandi originalak harri-kartoian egin zituen Vicente Lunak. Donostiako jaiei, inguruneari eta historiari dagokienez, animalia sinbolikoak ziren. Zaldiek, zezenek, lehoiek eta hartzek festetako atrakzio handiak irudikatzen zituzten: hipodromoko lasterketak, zezenketak eta zirkuko antzezpenak. Itsas zaldixkek gure hiria errotuta dagoen itsas ingurunea aipatzen zuten: Arrantza, itsasoz haraindiko merkataritza eta hondartzako turismoa. Azkenik, Ave Fenixek gogora ekartzen zuen Donostiak, hegazti mitologiko honek bezala, bere historian zehar jasan dituen 13 suteen ondorioz bere errautsetatik berpizteko izan duen gaitasuna.
Buruhandi oso bereziak ziren, baina arazo asko zituzten: astunegiak ziren, eramateko nekagarriak, eta edertasunagatik ezin hobeak ziren desfilatzeko, baina ez umekeriei jazartzeko. Beste talde bat sortzea erabaki zen, eta Aragonesa de fiestas enpresaren esku egon zen egitearen ardura. Irudi berriek Donostiako egutegiko jaiak irudikatuko zituzten. Kartoi-harriz ere eraiki ziren, eta, ezinbestean hondatu zirenean, horien erreplika gogorragoak egin ziren, beira-zuntzez. Azken hauek gaur egun haurren atzetik korrika egiten duten buruhandiak dira.